Zand, stoom en wind,

14 juni 2019 - Putbus, Duitsland

Vandaag de badplaatsen van Rügen bezocht. Het zijn Sellin en Binz. Er zijn er nog wel meer, maar dit zijn de belangrijkste en naar zeggen de mooiste. Hier staan veel villa’s neergezet door kapiteins en later door hoteleigenaren in verschillende bouwstijlen met een verzamelnaam badarchitectuur. De ene villa is nog groter dan de andere. Verder heeft ieder zichzelf respecterende badplaats een pier (een Seebrücke zoals de Duitsers het noemen).

In Binz hebben we de pier bezocht en de boulevard afgelopen. Daarna wilden we nog naar het kolos van Prora wat Hitler in de jaren 40 heeft neergezet om zijn soldaten een vakantie te kunnen geven. Het zou plaats kunnen bieden aan 20.000 mensen (ariërs zou hij zeggen). Alleen werd daar veel verbouwd en je moest voor het parkeren € 2,50 per uur betalen. En dat voor iets wat er eigenlijk niet had moeten zijn.

Daarna zijn we naar Sellin gegaan en daar het meest gefotografeerde plekje van Rügen gefotografeerd. De pier van Sellin. Daar ook mooie strandstoelen gefotografeerd en een strandwandeling gemaakt langs hele hoge duinen. Ook stopt daar de stoomtrein die over Rügen rijdt. We waren precies op het juiste moment om dit te fotograferen.

Rügen staat ook bekend om zijn wegen met bomen erlangs. Dat is inderdaad erg mooi, zeker als de zon er door heen schijnt. Ook hebben sommige dorpjes en wegen nog kasseien. Heel mooi maar niet op te rijden natuurlijk.

De hele dag werd al zware regen en wind voorspeld. Eerst zou dit om zes uur ’s avonds zijn, toen zeven uur. Uiteindelijk begon het rond een uur of half negen. Vreemde luchten en eerst een harde wind, daarna een lange maar normale onweersbui.