Wind, zon en water

24 juni 2019 - Tinn Austbygd, Noorwegen

22 juni stonden we op met een prachtige zon. Helaas konden we niet buiten ontbijten, want de temperatuur was nog onder de 10 graden en de wind waaide hard vanuit het meer over de camping.

Rond een uur of elf hebben we een wandeling gemaakt naar een mooi uitzichtpunt op één van de bergen waar wij op keken. De lengte was 2,5 km enkele reis. Heen steil omhoog en terug steil naar beneden. We liepen wel langs mooi uitzichtpunten waar we een prachtig uitzicht hadden over het meer (van Tinnsja). Bij één van de uitzichtpunten moesten we wel heer erg steil naar beneden. Daar had je dan wel een heel mooi uitzicht, maar omdat het schuin bleef aflopen heb ik de foto's zittend gemaakt en daarna snel weer naar boven.

In de middag hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Rjukan. Dit stadje is gebouwd rond een waterkrachtcentrale die in 1915 is gebouwd. Het water haalde ze uit een grote waterval daar in de buurt. Het is tegenwoordig Unesco Industrieel erfgoed. Het is een heel mooi kasteelachtig gebouw en het straalt uit boven het stadje, wat verder een paar leuke huisjes had.

's avonds was op de camping een klein feestje. De beheerster van de camping zong wat liedjes, er was een vreugdevuur en eten en drinken. Dit was vanuit onze hut goed te volgen. Het was nog steeds koud en we konden het binnen ook goed horen. Niet dat het overdreven hard was, maar gewoon normaal en het stopte ook keurig rond een uur of elf.

Omdat ik het toch wel een keer wilde zien dat het 's nachts niet helemaal licht was ben ik om twee uur opgestaan. Het was inderdaad  niet helemaal donker.