Firenze

14 september 2018 - Porciano, Italië

Vanmorgen heel vroeg opgestaan om op tijd naar Firenze te gaan. Buiten Italië beter bekend als Florence. Met de auto naar Empoli gereden een stad op een half uur rijden van ons huis en vandaar met de trein verder naar Firenze. Ook ongeveer een half uur. Gelukkig klopte de verhalen niet dat een kaartje aan het loket duurder is dan via internet. De prijs was precies gelijk.

Iets over half tien kwamen we aan op Firenze Santa Maria Novelle. Het grootste station van Firenze. Het had ook wel iets weg van een aankomsthal van een vliegveld. Zo groot en druk.

Daarna de stad ingegaan. Even wat twijfels over de scherpte van Gepco's fototoestel, maar dat bleek achteraf mee te vallen. Als eerste de enorme Dom bekeken. Wat een mensenmassa is dat daar. Ze zeiden als je voor tien uur er was dat de rij wel meeviel. Maar deze was al behoorlijk groot. Toch klopte het verhaal wel want toen we daar aan het eind van de middag langs liepen was de rij denk ik wel vier keer zo lang. Goed we zijn dus niet naar binnen geweest. Van buiten is hij ook erg mooi.

Daarna via de Galleria degli Ufflizi naar de bekende brug in Firenze: de Ponte Vercchio. Ook daar weer een enorme drukte. Op de brug alleen maar juweliers. Aan de andere kant van de rivier was het veel rustiger en kon je de brug eigenlijk veel beter zien en fotograferen.

Omdat de zon nog aan de kant van de heuvel stond besloten we om eerst de heuvel op te gaan om zo het uitzicht over de stad goed te kunnen zien. Het is een korte maar stevige klim. Maar het uitzicht is wel heel mooi.

Het werd tijd om te gaan eten. We wilden natuurlijk ook wel een keer een echte Italiaanse pizza proeven. De keuze uit de vele restaurants is moeilijk, maar op een gegeven moment ga je gewoon ergens naar binnen waar het er gezellig uit ziet. Ik denk dat we wel een goede keuze hebben gemaakt. We begonnen met een bruchetta. Een in olijfolie gebakken brood met tomaat. Een echt Toscaans voorgerecht. Waarna we onze pizza kregen. Een Fiorentina (met salami, ham, champignons en kaas) en een Napoli (met ansjovis en kappertjes). Wie had welke? We sloten af met een heerlijk cappuchino. Eindelijk een echte lekkere.

Na het eten nog een rondje gemaakt langs een aantal bezienswaardigheden die we nog niet hadden gezien, zoals de Santa Croce, de blbliotheek en Palazza Pitto. De stalpootjes begonnen op te spelen en we besloten deze pootjes terug naar het station te brengen en daar weer op de trein naar Empoli te gaan. Toch weer even puzzelen welke trein we moeten hebben, maar het is gelukt. We zijn weer in ons mooie huisje, waar we bijna de zon in de zee zagen zakken.

1. Lennard:
    14 september 2018
    Leuke foto's, wel erg druk. Wat betreft de pizza's; Miranda had de Fiorentina en Gepco dus de Napol. Wat heb we nu gewonnen?
  2. Jan Versteegt:
    14 september 2018
    Jullie zien veel en genieten daar ook van. Wij vinden Florence wel mooi maar erg druk. Wisten niet dat Pinokkio met jullie mee is. En met de pizza keuze denken wij dat Lennard en Esmee gelijk hebben.