Stockholm

18 juni 2019 - Rösjön, Zweden

Een stralende zon lachte ons tegemoet deze ochtend. Dus gauw op pad om naar het centrum van Stockholm te gaan. Eerst met de auto naar het dichtstbijzijnde metrostation. Daar eerst uitzoeken hoe het werkt om met de metro te reizen, maar dat is gelukt. Je kan een papieren kaartje kopen, maar deze moet je aan het loket laten zien, zodat hij/zij de deur kan openmaken. Je moet het maar weten.

We stapten uit bij Stamla Gan. Dat is het hart van Stockholm. Het is een eiland waarop het koninklijk paleis staat en de regeringsgebouwen zijn. Ook zijn er veel kleine straatjes en steegjes waar je door heen kunt wandelen en de nodige kerken.

Opvallend was dat veel restaurants Italiaans zijn en dat de souvenirshops meestal door Aziaten werden gerund. Weinig Zweeds meer aan. Ook nog een Science Fiction Bokhandel bezocht. Een hele grote boekenzaak, met science fiction, fantasy, strips (ook Kuifje) en dergelijke boeken. Veel Engelstalig en Zweedstalige boeken.

Na een aantal uur in Stamla Gan gedwaald te hebben zijn we nog even naar de overkant van het water gegaan en daar nog een korte wandeling gemaakt, was veel drukker en minder leuk. Ook was er een korte regenbui, maar meteen daarna ging de zon weer schijnen en bleef het lekker warm. Daarna nog op zoek naar het metrostation. Dit keer op het Centraal Station. Gelukkig wisten we al wel hoe de kaartjes werkte, maar daarna moesten we nog de goede metro vinden. Hier waren natuurlijk veel meer lijnen. Maar het is gelukt, we zijn weer in ons appartementje.

Morgen op weg naar Noorwegen.

1. Lennard:
    19 juni 2019
    Leuk allemaal, jullie genieten maar weer lekker.
  2. Tamara:
    19 juni 2019
    Leuk! Heet dat in het Zweeds echt een Bokhandel?
  3. Jan Versteegt:
    19 juni 2019
    Hele mooie scherpe foto's van een mooie stad. Jullie boffen tot nu toe wel met het weer.
  4. Gepco:
    20 juni 2019
    Er stond Bokhandel op de gevel, dus ik denk dat het Zweeds is voor boekhandel