Cinque Terre

19 september 2018 - Levanto, Italië

Vandaag hebben we ons mooie huis in Porciano verlaten. Geen steile helling meer op en af. De familie was gisterenavond nog even afscheid komen nemen en vroegen hoe we het hadden gehad en wat we hadden gedaan.

Rond een uur of tien zijn we vertrokken voor een rit van ongeveer twee uur naar de Cinque Terre. Eerst naar de B en B waar we de nacht zouden doorbrengen. Daar konden we al om 12.00 uur terecht. De mevrouw van de B en B gaf ons nog wat tips wat we konden doen, want een deel van de wandelroute was namelijk afgesloten en ook precies degene die wij wilden lopen. Ze had nog een mooie route van één van de dorpjes bovenlangs naar het eerstvolgende dorpje.

De Cinqe Terre zijn vijf dorpen die moeilijk met de auto bereikbaar zijn, maar wel te voet, per trein en per boot. De auto hebben we daarom geparkeerd in Levanto. Dit is een stadje vanwaar de trein vertrekt. We hebben een kaartje gekocht naar het vierde dorpje vanaf Levanto: Manarola. In dit dorp hebben we nog wat rond gekeken, maar daar was het erg druk net als in de trein. Het had iets weg van een Aziatische stad. Niet alleen door de vele Aziaten die er rond liepen, maar ook de drukte en het rommelige.

Toen we eenmaal aan de wandeling begonnen werd het steeds rustiger. We waren niet de enige die de wandeling deden. We kwamen regelmatig mensen tegen. Eerst flink omhoog en daarna een over het algemeen vlak stuk en op het laats natuurlijk weer flink naar beneden. Toen kwamen we in het volgende dorp aan: Corniglia. We waren bekaf en zijn niet meer in het dorp gaan kijken, maar verder afgedaald naar het station (Zie de trappen op de foto).

De stationschef of iemand die er voor door ging hielp ons bij het kopen van de kaartjes voor de terugreis. Hij had wel moeite met de spelling van het station waar we waren. Maar goed. Het is gelukt. (Op de heenweg was het ons zonder hulp ook gelukt.).  Dus weer met de trein terug naar Levanto. Daar nog lekkere pasta gegeten en toen met de auto naar het B en B.

Dit was ook nog een happening want het was inmiddels al donker geworden en de wegen waren niet goed verlicht, behalve de tunnel die we halverwege nog door moesten. Die was goed verlicht. De omgekeerde wereld dus. Weer bij de b&b aangekomen hebben we onze vermoeidheid en het zweet afgespoelt onder een lekkere warme douche en daarna lekker slapen.

1. Lennard:
    20 september 2018
    Mooie foto's, wel druk op die brug en bij de bootjes. Jullie hebben mooi weer hoor.
  2. Jan Versteegt:
    20 september 2018
    Een hele mooie kustlijn, als je er woont moet je wel goed kunnen klimmen.